zo weer eens een stukje hardware voor dare-alls.
je hoort wel eens wat over unlocken en overclocken, nou we zijn er eens voor gaan zitten
en inderdaad het is allemaal mogelijk, maar voor dat je er aan begint. houd wel in de gaten dat je wel eens gedwongen langs de hardwareboer moet om wat ongewilde vroegtijdige upgrades.
oke, stap 1 ( ik ga het niet allemaal uit werken dus wat knip en plakwerk hier)
unlocken en andere aanpassingen op AMD athlons, achter liggen de gedachte is dat AMD maar enkele type,s processors maakt en deze aanpast met wat hak en snijwerk. maar de functie,s zitten er wel in.
http://www.ocinside.de/go_e.html?/html/ ... nting.html
op sites als deze haal je heel wat info, deze gasten heben dit al eerder gedaan komt mij zo over. ja moet wel wat hulp hebben want zomaar gaan snijden en painten op een cpu gaat niet goed komen.
als je er dus achter bent wat je wilt en wat er mogelijk is met jouw AMD, sorry voor de gasten met een intel. ga je dus kijken welke bridges je moet open en of sluiten.
sluiten is makelijken want dat kan je redelijk snel weer ongedaan maken, bruggen door snijden is iets gekker.
oke hoe ziet zo,n brug er nu uit?
daar heb je er 3 L1, L3 en L4 ter info die zwarte schijf daar boven is een drukpunt voor je koeler die is 4mm in doorsnede dat geeft al aan dat die bruggen niet groot zijn.
je ziet dat van de L1 alle bruggen zijn door gelaserd, van L3 en L4 zijn er 2 door gesneden.
nou welke moeten we hebben en waar zijn die voor?
nou der is een heerschap wat er aardig wat tijd in gestoken heeft:
http://fab51.com/cpu/guide/opn-xp-e.html
nou dan het feitelijke sluiten van de bridges, ik heb hier wat foto materiaal voor geleend want daar moet je een aardig fototoestel voor hebben, ik vindt zelfs deze nog maar net kunnen.
maar je moet de eerst de lasercut dicht maken ivm kans op kortsluiten met de onderliggen de lagen, ik doe daar een druppeltje seconde lijm in dat schiet lekker op dan kunnen we snel verder
het spul wat je er voor gebruikt is om sporen op een printplaat te repareren, of om voor achterruitverwarmingen draden te plakken.
als dus de laser cut dicht is "smeer" je dit spul op de 2 koperen puntjes, ik zet smeer tussen 2 haakjes omdat schilderen met een penseel met 5 haren er nog aan niet echt super gaat. maar geloof me het is klein.
nou als nu als dicht is dan heb je een unlocked CPU, oke en wat dan???
nou je kan in de BIOS van je computer de multiplier instellen, hoger lager wat je wilt. alleen harder staat gelijk aan warmer.
als je nu die eerste L5 bridge geunlocked hebt dan valt je nog iets op, de computer herkend de CPU nu als Mobile.
leuk zal je zeggen was het niet dat AMD voor Mobile CPU's een instelling heeft die Power\nowe! heet, deze is ontworpen om in Laptop,s de accu wat te sparen.
dus als je de computer niet gebruikt dan schakeld hij een paar stappen terug. een paar stappen is in deze betrekkelijk om dat hij veel langzamer en sneller kan dan standaard.
hier wat screenies van het progie dat de multiplier aan stuurt, je kunt gelijk het voltage aanpassen want een 1000 Mhz heeft nu eenmaal niet zoveel spanning nodig als een CPU die 3300 Mhz draait.
nou als je minimum en maximum heb in gesteld zet je de boel op automatic
het progie houdt het spulletje in de gaten en regeld binnen miliseconden het presatieniveau aan wat hij nodig heeft.
nou wat leverd het allemaal op buiten om de lol van het overclocken? een systeem wat lekker rustig loopt wanneer je weinig doet en volgas er tegen aan gaat wanneer nodig. s, nachts downloaden doet het op 1000 Mhz waar de temp. van het systeem dus rondt de 27 graden voor het moederboord ligt en 30 graden voor de cpu!! ga je dan gamen lopen de temperaturen natuurlijk op
maar met de waterkoeling er bij liggen deze nog steeds op aanvaartbaar niveau 59 is het hoogste wat gemeten is, maar 52 graden is een beetje de standaard.
er zitten ook nog wat ander dingetjes in wat op zich wel lachen is je kunt dus je CPU "flashen" de naam die je invoerd staat dus echt in de CPU vast
ik ben er een poosje mee bezig geweest, en het is allemaal goed te doen. er staan nog wat zaken op de to do list, ik las laatst een review van een duitser die had een AMD2500 op 4000 Mhz, dus er zit nog ruimte in
wordt vervolgt...
[sry voor de waardeloze images maar me vast upload site was down]
[ en ze moesten redelijk groot voor Q ]
Bridge.. maar nu voor techneuten..
-
- ~BlingBling~
Vroegah (had je nog geen snelheidsdrempels, maar had je gewoon kuilen .... uhm, ik raak afgeleid) ... kon je met de Athlons en Durons dit truukje nog gewoon doen met een potlood, omdat er nog geen gaten tussen de bruggen waren geslepen. Grafiet geleid gewoon goed, dus effe krassen en voila, een unlockte CPU.
- [THDS]_Unforgiven
- ~Haags-Dropje~
- Cruelty Orchid