Ik heb nu in BF3 wat gespeeld met settingen en ik heb wel een paar verrassingen ontdekt, iets dat ik niet wist.
Alles op ultra en max gehad, dat geeft artefacts en niet zo'n beetje ook.
Snel dus terug gegaan naar iets lagere custom settings, beeld wordt nagenoeg niet minder.
Er wordt gezegd dat je voor een rustiger beeld de v-sync optie aan moet zetten, zodat je minder of geen tearing krijgt.
Ik heb via de ingame cpu/gpu meter ontdekt dat mijn cpu enorm staat te bokken met behoorlijke spikes in processor tijd dan, hij staat gewoon duidelijk in te houden, net een motor die ipv 4 op 3 cillinders loopt.
Ik heb dus v-sync uitgezet, toen was de cpu/gpu load een mooie flatliner en totaal geen tearing nog.
Ik concludeer V-sync op "on" betekend hard werken voor je cpu.
Ik zag nu een framerate tussen 200 en 90, afhankelijk van de hoeveelheid rook en vuur en natuurlijk de plek in de map.
Tweede ontdekking was de FOV instelling (Field of view) die staat standaard op 70 in BF3.
Ik dacht heck, mooie nieuwe kaart en meer geheugen, ram die FOV op 80.
Dat heb ik geweten.
Enorme terugval in fps, hetere cpu en hetere gpu en veel spikes in het aantal berekeningen.
Ik vond het er ook minder uitzien op het scherm.
Gewoon op 70 laten dus, blijkbaar is het spel hierop getuned.
Oja voor degene die het nog niet wisten.
Je kan je CPU/GPU meter en je FPS meter standaard mee laten lopen door in de map waarin ook BF3.exe zit een bestandje aan te maken genaamd User.cfg.
In dat bestandje zet je dan dit:
render.drawfps 1
render.perfoverlayvisible 1
Juliie zullen dit al wel weten, maar ik had het eigelijk nog niet nodig voor een goede tuning.

God provides, Men decides...
(Gave avatar eh!! Beken maar jullie zijn jaloers!)