DaDutchDude's overklokpogingen, -mislukkingen en -successen
Posted: 29 Mar 2005 14:48
Na een tijdje draaien op de default waardes ben ik vorige week begonnen met het overklokken van mijn PC. Het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar dit is mijn verhaal.
Mijn default config bestaat uit het volgende:
- XFX Geforce 6600 GT 128Mb,2xDVI, TVo,PCI-E, Retail
- Asus A8N-SLI Dlx, S939, nForce4, 2xGLAN, FW, PCI-E
- AMD Athlon 64 3000+ (1800 MHz)
- Corsair TWINX 4000, 2x512Mb DDR, 500Mhz, CL344
Als eerste mijn videokaart, want dat was het makkelijkste verhaal. Standaard draait de GPU (in 3D mode) op 500MHz en het geheugen op 1000MHz. Met het downloaden van coolbits bij Guru3D heb ik beide waarden overklokbaar vanuit het nVidia config scherm gemaakt, en de optimale waardes automatisch laten testen. Ik kwam uit op 579 / 1100.
Na wat testen bleek dit in de meeste games prima te lopen, maar in Medal of Honor: Pacific Assault kreeg ik allerlei groene vlakken te zien, en na wat verder testen bleek dat een probleem met de GPU. Op 550 MHz werk het als een zonnetje. Het geheugen bleek echter veel verder te overklokken, en gaf pas op 1200 MHz wat tekenen van problemen. Uiteindelijk heb ik als voorzichtig en stabiel compromis maar 1150 MHz aangehouden.
Het moederbord bleek een wat lastiger verhaal, ten eerste vanwege wat BIOS issues. Ik besloot voor het overklokken de verste BIOS versie te flashen, omdat dat meestal de beste resultaten geeft. Na versie 1003 voor 1006 te hebben verruild, ging het alleen bergafwaards. BIOS waarden werden na reboots mysterieus op default waarden (of juist iets anders) gezet, waardoor ik regelmatig onverwachts met een lager geklokte CPU en geheugenbus bleef zitten.
Ik besloot versie 1003 terug te zetten met de ASUS Update uitlity onder Windows, maar toen haalde versie 1006 zijn laatste streek uit. Na een spontane reboot bleek mijn Windows XP installatie niet meer te booten, en alle pogingen tot reanimatie liepen op niets uit. Na de installatie van een spare harddisk bleek een deel van mijn harde schijf corrup te zijn. Na het redden wat er te redden viel zat er dus niets anders op dan een schone install. Met een flash tool onder DOS vanaf een floppy disk (Ja, die dingen zijn echt nog zinvol!) heb ik 1006 genadeloos gefragged en vervangen door oude, vertrouwde 1003. Dit was overigens ook de reden waarom ik woensdag er niet was: ik had effe helemaal geen zin om maar iets met computers te doen, dus ook niet de herinstallatie of een spel spelen.
Nieuwe ronde, nieuwe kansen! Na een verse Windows XP install begon het spel opnieuw. Ik heb een tijdje met het tooltje nTune van nVidia gewerkt, wat het toelaat onder Windows verschillende bussnelheden aan te passen op nForce moederborden, die je normaal in het BIOS instelt en waarvoor je moet rebooten, maar besloot toch (mede vanwege eerdere ervaringen met low lever hardware programma's onder Windows *kuch kuch*) om maar traditioneel via het BIOS te gaan werken.
Ik had bewust deze CPU en dit geheugen gekocht om flink te overklokken. Het geheugen is bedoeld om op 500 MHz werken, 20% sneller dan de standaard snelheid van de geheugenbus van de Athlon 64. Bovendien is de CPU het "traagste" model van dit type: de Winchester core, wat plenty ruimte overlaat om te kunnen overklokken.
Een kenner weet dat een CPU niet voor een bepaalde snelheid gebakken wordt, maar dat de uiteindelijke gebakken CPU's worden gestest op kwaliteit na de productie, en dan een stempel opgedrukt krijgt van wat de minimaal te verwachten prestatie is. De beste exemplaren krijgen de hoogste snelheid, de niet iets slechtere een iets lagere snelheid, en ga zo maar door. Naarmate de productie van een CPU langer draait, wordt de kwaliteit steeds beter, waardoor ook de "slechtste" exemplaren hoge snelheden aankunnen. Om echter de markt van zowel snelle als langzame CPU's te voorzien, worden er veel CPU's ver onder hun maximale kunnen verkocht. Kortom, mijn CPU draait op 1800 MHz, maar kan technisch makkelijk 2400 MHz aan.
Een CPU werkt alleen intern op (in mijn geval) 1800 MHz. Naar de buitenwereld communiceert hij veel trager. De Athlon 64 gebruikt hiervoor een HyperTransport (HT) bus, die op 1 GHz draait. De omschakeling tussen de snelheid van de CPU en de HT bus wordt bepaald door 3 waardes: de CPU multiplier, de FrontSide Bus (FSB) snelheid en de HT bus multiplier. De FSB is standaard 200 MHz, en de multiplier van mijn CPU is 9 en de HT bus multiplier is standaard 5. Door het vermenigvuldigen van de FSB met de juiste multiplier kom je dus aan de snelheden van de onderdelen.
AMD heeft de CPU multiplier van de Athlon 64 vastgezet in de CPU, dus die kan ik helaas niet veranderen. Als dat wel kon, had het namelijk weinig zin om nog 3000+ CPU's verkopen, want iedereen zou ze toch sneller gaan laten draaien. (NB: Gunnie zijn bridge truuk maakte het op de Athlon XP dus wel mogelijk om deze multiplier te veranderen, maar dergelijke truuks zijn op de Athlon 64 helaas niet meer mogelijk). De echte tweaker laat zich door een vaste multiplier echter niet afschrikken en gaat sleutelen aan het andere deel van de vergelijking: de FSB snelheid.
Sleutelen aan de FSB is echter niet zonder gevolgen: vrijwel alle onderdelen in je computer zijn aan deze snelheid gekoppeld, zowel je geheugen als alles via de PCI bus en de HT bus. Gelukkig ondersteunt het BIOS van mijn moederbord het om de HT multiplier aan te passen, en kan ik mijn PCI bus los koppelen van de FSB snelheid, waardoor uiteindelijk alleen mijn geheugen en mijn CPU de bottleneck vormen. Vandaar dus dat is speciaal dit moederbord heb uitgekozen voor deze mogelijkheden, en vandaar dat ik deze CPU en dit (relatief dure) geheugen heb gekocht.
Na deze lange uitleg dan hier de resultaten. Voorlopig heb ik de FSB op 250 MHz draaien met een HT multiplier van 4, waardoor het geheugen op 250 MHz DDR (500 MHz effectief: DDR = Double Data rate, dus 2 keer de snelheid) draait, 20 % meer dan standaard. Mijn CPU draait op 2250 MHz, 50 MHz meer dan een AMD Athlon 64 3500+ en 25% meer dan de standaard snelheid. Ik weet dat ik nog verder kan, zeker m.b.t. de CPU, maar ben nog wat specifieke dingen aan het uitzoeken in het BIOS. Ik denk namelijk een truukje gevonden te hebben om een kunstmatige FSB : geheugenbus multiplier in het leven te roepen, waardoor mijn geheugen nog minder de bottle neck wordt en mijn CPU wellicht voorbij de 2500 MHz te tillen is.
Meer hierover later, inclusief screenies ...
Mijn default config bestaat uit het volgende:
- XFX Geforce 6600 GT 128Mb,2xDVI, TVo,PCI-E, Retail
- Asus A8N-SLI Dlx, S939, nForce4, 2xGLAN, FW, PCI-E
- AMD Athlon 64 3000+ (1800 MHz)
- Corsair TWINX 4000, 2x512Mb DDR, 500Mhz, CL344
Als eerste mijn videokaart, want dat was het makkelijkste verhaal. Standaard draait de GPU (in 3D mode) op 500MHz en het geheugen op 1000MHz. Met het downloaden van coolbits bij Guru3D heb ik beide waarden overklokbaar vanuit het nVidia config scherm gemaakt, en de optimale waardes automatisch laten testen. Ik kwam uit op 579 / 1100.
Na wat testen bleek dit in de meeste games prima te lopen, maar in Medal of Honor: Pacific Assault kreeg ik allerlei groene vlakken te zien, en na wat verder testen bleek dat een probleem met de GPU. Op 550 MHz werk het als een zonnetje. Het geheugen bleek echter veel verder te overklokken, en gaf pas op 1200 MHz wat tekenen van problemen. Uiteindelijk heb ik als voorzichtig en stabiel compromis maar 1150 MHz aangehouden.
Het moederbord bleek een wat lastiger verhaal, ten eerste vanwege wat BIOS issues. Ik besloot voor het overklokken de verste BIOS versie te flashen, omdat dat meestal de beste resultaten geeft. Na versie 1003 voor 1006 te hebben verruild, ging het alleen bergafwaards. BIOS waarden werden na reboots mysterieus op default waarden (of juist iets anders) gezet, waardoor ik regelmatig onverwachts met een lager geklokte CPU en geheugenbus bleef zitten.
Ik besloot versie 1003 terug te zetten met de ASUS Update uitlity onder Windows, maar toen haalde versie 1006 zijn laatste streek uit. Na een spontane reboot bleek mijn Windows XP installatie niet meer te booten, en alle pogingen tot reanimatie liepen op niets uit. Na de installatie van een spare harddisk bleek een deel van mijn harde schijf corrup te zijn. Na het redden wat er te redden viel zat er dus niets anders op dan een schone install. Met een flash tool onder DOS vanaf een floppy disk (Ja, die dingen zijn echt nog zinvol!) heb ik 1006 genadeloos gefragged en vervangen door oude, vertrouwde 1003. Dit was overigens ook de reden waarom ik woensdag er niet was: ik had effe helemaal geen zin om maar iets met computers te doen, dus ook niet de herinstallatie of een spel spelen.
Nieuwe ronde, nieuwe kansen! Na een verse Windows XP install begon het spel opnieuw. Ik heb een tijdje met het tooltje nTune van nVidia gewerkt, wat het toelaat onder Windows verschillende bussnelheden aan te passen op nForce moederborden, die je normaal in het BIOS instelt en waarvoor je moet rebooten, maar besloot toch (mede vanwege eerdere ervaringen met low lever hardware programma's onder Windows *kuch kuch*) om maar traditioneel via het BIOS te gaan werken.
Ik had bewust deze CPU en dit geheugen gekocht om flink te overklokken. Het geheugen is bedoeld om op 500 MHz werken, 20% sneller dan de standaard snelheid van de geheugenbus van de Athlon 64. Bovendien is de CPU het "traagste" model van dit type: de Winchester core, wat plenty ruimte overlaat om te kunnen overklokken.
Een kenner weet dat een CPU niet voor een bepaalde snelheid gebakken wordt, maar dat de uiteindelijke gebakken CPU's worden gestest op kwaliteit na de productie, en dan een stempel opgedrukt krijgt van wat de minimaal te verwachten prestatie is. De beste exemplaren krijgen de hoogste snelheid, de niet iets slechtere een iets lagere snelheid, en ga zo maar door. Naarmate de productie van een CPU langer draait, wordt de kwaliteit steeds beter, waardoor ook de "slechtste" exemplaren hoge snelheden aankunnen. Om echter de markt van zowel snelle als langzame CPU's te voorzien, worden er veel CPU's ver onder hun maximale kunnen verkocht. Kortom, mijn CPU draait op 1800 MHz, maar kan technisch makkelijk 2400 MHz aan.
Een CPU werkt alleen intern op (in mijn geval) 1800 MHz. Naar de buitenwereld communiceert hij veel trager. De Athlon 64 gebruikt hiervoor een HyperTransport (HT) bus, die op 1 GHz draait. De omschakeling tussen de snelheid van de CPU en de HT bus wordt bepaald door 3 waardes: de CPU multiplier, de FrontSide Bus (FSB) snelheid en de HT bus multiplier. De FSB is standaard 200 MHz, en de multiplier van mijn CPU is 9 en de HT bus multiplier is standaard 5. Door het vermenigvuldigen van de FSB met de juiste multiplier kom je dus aan de snelheden van de onderdelen.
AMD heeft de CPU multiplier van de Athlon 64 vastgezet in de CPU, dus die kan ik helaas niet veranderen. Als dat wel kon, had het namelijk weinig zin om nog 3000+ CPU's verkopen, want iedereen zou ze toch sneller gaan laten draaien. (NB: Gunnie zijn bridge truuk maakte het op de Athlon XP dus wel mogelijk om deze multiplier te veranderen, maar dergelijke truuks zijn op de Athlon 64 helaas niet meer mogelijk). De echte tweaker laat zich door een vaste multiplier echter niet afschrikken en gaat sleutelen aan het andere deel van de vergelijking: de FSB snelheid.
Sleutelen aan de FSB is echter niet zonder gevolgen: vrijwel alle onderdelen in je computer zijn aan deze snelheid gekoppeld, zowel je geheugen als alles via de PCI bus en de HT bus. Gelukkig ondersteunt het BIOS van mijn moederbord het om de HT multiplier aan te passen, en kan ik mijn PCI bus los koppelen van de FSB snelheid, waardoor uiteindelijk alleen mijn geheugen en mijn CPU de bottleneck vormen. Vandaar dus dat is speciaal dit moederbord heb uitgekozen voor deze mogelijkheden, en vandaar dat ik deze CPU en dit (relatief dure) geheugen heb gekocht.
Na deze lange uitleg dan hier de resultaten. Voorlopig heb ik de FSB op 250 MHz draaien met een HT multiplier van 4, waardoor het geheugen op 250 MHz DDR (500 MHz effectief: DDR = Double Data rate, dus 2 keer de snelheid) draait, 20 % meer dan standaard. Mijn CPU draait op 2250 MHz, 50 MHz meer dan een AMD Athlon 64 3500+ en 25% meer dan de standaard snelheid. Ik weet dat ik nog verder kan, zeker m.b.t. de CPU, maar ben nog wat specifieke dingen aan het uitzoeken in het BIOS. Ik denk namelijk een truukje gevonden te hebben om een kunstmatige FSB : geheugenbus multiplier in het leven te roepen, waardoor mijn geheugen nog minder de bottle neck wordt en mijn CPU wellicht voorbij de 2500 MHz te tillen is.
Meer hierover later, inclusief screenies ...