PC werkt niet optimaal.

Technical problems post them here
Post Reply
TrueTrue

PC werkt niet optimaal.

Post by TrueTrue » 05 Jan 2004 20:46

OK hier is het probleem,met deze computer die ik nu heb,en alle hardware die ik erin heb gezet dan word het een beetje te warm,dus ik dacht een paar maanden geleden ik zet een paar ventilators erbij..Maarja maar dat lost ook niet alles op,,Heb de pc dag en nacht aanstaan,overdag voor gebruik en s'nachts voor downlouden,maar de ventilator maakt zo'n ontzettend kabaal dat ik er moeilijk mee kan slapen.Staat namelijk op de slaapkamer..

Maar ik ben nu iets nieuws verplan en de vraag is is het mogelijk ofniet..

IK wil nu een pc hebben Met waterkoeling,omdat dat minder geluid maakt,van horen van zeggen??.

Voor de duidelijkheid..

-Wil een nieuwe moederbord.
-Nieuwe grafische kaart.
-Koelsystemen.
-

Dit heb ik al,nog van de oude pc:
-Geheugen
-HD
-heb nu 2.4 ghz,maar wil er meer van maken kom er later op terug.
-CD rom
-DVD rom
-Geluidskaart
- en nog meer van zulke ongein maar die noem ik niet allemaal op wan't daar gaat het niet om..

Dus ik wil mijn pc opnieuw maken,met waterkoeling en dan ook echt alles op waterkoeling.

-Kan ik met me'n nieuwe moederbord wel goed comuniceren met de andere hardware?
-Is er een mogelijkheid om mijn 2.4ghz op te krikken met bijvoorbeeld 3 ghz erbij??
Ik heb daar mijn twijfels over.
- Hoe gaat precies de koelsystemen in werking?

Het is de bedoeling dat ik het zelf inelkaar zet,niet om het geld maar puur om het idee:kijk dat was mijn oude pc en nu heb ik hem overgetoverd naar deze.

Kan iemand mij advies geven of inlichtingen geven.
Als je een url geeft geef dan aub een Nederlandse site anders heb ik er nog weinig aan..
"It is stupid to say that computer games influence kids. If Pacman had affected us as kids we'd be running around in dark rooms, munching pills and listening to repetitive music

Drakonen
~GrumpyTroll~

Re: PC werkt niet optimaal.

Post by Drakonen » 05 Jan 2004 20:56

Veel vragen in 1 post :) ik probeer ze te beantwoorden
Ghosty wrote:-Wil een nieuwe moederbord.
Ghosty wrote: Dit heb ik al,nog van de oude pc:
-Geheugen
-heb nu 2.4 ghz,maar wil er meer van maken kom er later op terug.
Je wilt dus een nieuw moederrbord, maar met geheugen en een cpu die je al heb, dan heb je dus eisen.
Meestal als je een nieuw moederbord koopt, koop je de rest wat op het moederbord zit (cpu en geheugen) ook nieuw, maar je heb het al, goed zoeken dus(meer info?)
Ghosty wrote:Dus ik wil mijn pc opnieuw maken,met waterkoeling en dan ook echt alles op waterkoeling.
waterkoeling is er in vele soorten, gunnie heeft er 1 zelf gemaakt, maar er zijn kant en klare sets (redelijk prijzig vaak, maar wel stil)
Ghosty wrote:-Is er een mogelijkheid om mijn 2.4ghz op te krikken met bijvoorbeeld 3 ghz erbij??
Het kan vast.. maar of het stabiel is, is een andere vraag...
Image I found my old sig!
-=TROLLS=-Drakonen[Salvation]

Vas Gwarf
~InktTroll~

Post by Vas Gwarf » 05 Jan 2004 21:41

Gwarfie had ook waterkoeling...........

Gevolg pc kapot en alle stoppen er uit..

Tja.............ik dacht op een warme zomerdag, ik ga er lekker mee in een koel badje zitten.

Kep er wel een cool kapsel aan overgehouden btw ;)
Image

Insidious

Re: PC werkt niet optimaal.

Post by Insidious » 06 Jan 2004 01:07

Ghosty wrote:IK wil nu een pc hebben Met waterkoeling,omdat dat minder geluid maakt,van horen van zeggen??.
Dit klopt, waterkoeling is inderdaad stil.
Ghosty wrote:-Kan ik met me'n nieuwe moederbord wel goed comuniceren met de andere hardware?
Dit ligt helemaal aan de hardware, hiervoor zou ik de fabrikanten van beide stukken hardware over mailen, als de informatie overeenkomt zit je goed.
Ghosty wrote:-Is er een mogelijkheid om mijn 2.4ghz op te krikken met bijvoorbeeld 3 ghz erbij??
Dit overclocken gaat waarschijnlijk iets te ver, of je moet extreem hard gaan zitten koelen, wat weer geluid oplevert (leuk he, zo'n vicous circle :D )
Ghosty wrote:- Hoe gaat precies de koelsystemen in werking?
Watercooling werkt met een tankje, een pompje, en een hoop buizen die door je kast lopen. Het water wordt rondgepompt door de buizen en gaat door speciale koelblokken die je op de juiste plaats op je harware moet plaatsen. Hierdoor wordt de warmte door het water opgenomen en heb je geen bewegende lucht en dus minder geluid. Zul je net zien dat je een lawaaierig pompje krijgt :wink:

Hier nog wat handige links:

http://www.waterkoeling.nl/
http://www.tweakers.net/
http://www.overclockers.com/tips1093/index.asp
Image
Evil Graphix Guru

gunnie nl
~OlieTroll~

uuuh haha.

Post by gunnie nl » 06 Jan 2004 12:04

ja het blijft een onderwerp waar veel meningen over zijn.

over dat waterkoelings gebeuren, ik heb specifiek er voor gekozen om het zelf te ontwerpen omdat er geen 1 fabrikant werkt met vacuum.

ze slaan zichzelf allemaal op de borst dat ze een pomp hebben die 500 liter per uur verpompt.(ja met slang 19mm en 0 meter opvoerhoogte, en deze wordt dan nog even door een 8 mm slangetje geperst)
het gaat niet om hoge doorvoersnelheden, maar om groot opnemend vermogen. ik draai nu met een pompje dat max 1 liter per minuut doet.

maar waarom nu dat vacuum? (ik heb in de chemie gezeten met niet de aller vriendelijkste stoffen hier ging alles met vacuum)
kijk als je nu 20 liter per minuut door een systeem probeert te jagen dan gaat vroeger of later de druk om hoog. (zie site Danger-den) allemaal risico,s op lekkage gescheurde koelbloken slangaansluitingen die niet dicht het krijgen zijn enz.

neem nu een pompje dat je laat zuigen aan je computer (lees koelsysteem) je trekt met het vacuum de koelvloeistof door het systeem.
dus van uit het voorraadvaatje naar de cpu koeler dan naar je gfx kaart zo naar de radiator de pomp in en met een stukje van 5 cm slang het drukvrije voorraadvaatje weer in. enigste waar vloeistof kan lekken is na de pomp, dus tussen pomp en voorraadvaatje.
in de computerkast heerst een vacuum lekkage op een koppeling zou lucht in het systeem treken maar nooit vloeistof in de computer in ieder geval.

de bestaande systemen zijn ook allemaal klein (lees inhoud ) met een systeeminhoud van 20 cc aan slangen en koelbloken gebruik ik een voorraadvaatje van 1,40 liter thermische belasting van de vloeistof is redelijk laag en je heb minder last van spikes ( temp wisselingen)

is een systeem klein dan moet er hard gekoeld worden op de radiator, met de meeste inbouwsets voor in een standaard kasten is dit het geval.
het is of weinig lawaai en hoge temp als bij luchtkoeling of net zoveel lawaai als luchtkoeling en een iets lagere temp.

ik zit met mijn set ongeveer 20 graden koeler als met de lucht koeling die ik voor heen had. moet zeggen dat ik kwa geluid maar iets stiller ben geworden. ik heb nu nog 3 fan draaien waar van 1 op de radiator, 1 in de voeding en 1 in de kast voor airflow, deze laatste heb je gewoon nodig. zonder deze wordt het gewoon langzaam warmer op je board die in de voeding zou er nog wel uit kunnen denk ik maar hiermee heb ik er al 1 tje opgeblazen (leterlijk) dus hier pas ik nog effe mee op, maar de case fan zou genoeg lucht door de voeding moeten trekken.

der komt eigenlijk meer voor kijken dan even een paar dingetjes in je computerkast monteren, maar ik vindt het een leuke materie en kan er lekker over type :) plus je komt van zelf meer te weten over cavitatie en elektrolytische corrosie algengroei enz.

ik had nog 1 ding waar ik het niet eens met Insidious de 2500 amd is perfect om op 3 gb te laten draaien ik ga binnen kort hier voor kijken.
nu heeft ghosty een 2400 die moet met de goede koeling en voeding toch ook wel 2800 moeten kunnen draaien.( kan weleens onstabiel worden )

maare als iemand er nog eens over wilt bomen of iets wilt weten drop maar een line.

[edit] pomp in elkaar gedraaid, deze vervangen voor zwaarder type brandstofpomp. tevens da laatste fan,s op 5 volt gezet ipv 12 volt en nu heerst er rust harde schijven maken het meeste lawaai. :) maar ik ben nog niet klaar.
Image

Image

gunnie nl
~OlieTroll~

Post by gunnie nl » 24 Feb 2004 00:48

bump ;) ivm pomp trouble
Image

Image

Post Reply