Ik ben 3 dagen aan het "researchen" geweest na een friendly war op sfvillage met de 3rd 565th.
Ik zat met een computer die continu een beeld gaf van haperingen op delen van de map, ook een crash, ik speelde dus als een vaatdoek.
Ergenis, ergenis en nog es ergenis.
Haal er uit wat er in zit manne, tis mijn research wat ik deel, misschien dat ik wat foutjes maak met termen, maar dat boeit me niet, het heeft mij geholpen.
1.
Nu weten we allemaal dat die sfvillage een map is die alles vraagt van je comp, net zoals sfhospital en csar bijvoorbeeld.
Je denkt natuurlijk eerst aan je drivers etc.
Ik ontdekte bijvoorbeeld dat ik drivertjes gebruikte van zowel catalyst 4.12b als delen oude DNA drivers.
(ik dacht echt die DNA gedeinstalleerd te hebben)
Twee progjes doorelkaar is nooit goed, dus ik heb dmv een register editor alle verwijzingen naar DNA weten op te sporen en te deleten.
Daarna gewoon ATI catalyst 4.12 erop gezet, zonder andere poeha.
De comp liep al rustiger.
2.
Ik ontdekte dat ik nogal achter liep met de drivers voor mijn netwerkkaartje. (een jaartje ofzo....)
Altijd lijken dit soort dingen vergeten te worden, up to date houden die handel, altijd blijven checken.
Ik heb de laatste drivers geinstalleerd en minder crashes nu.
3.
Ik heb een adsl verbinding en ben eens gaan vragen aan Bal109AP (die dit soort dingen zo kan uitleggen omdat ie er op zijn werk mee mag spelen ) of het scheelt of je je adsl modem af en toe es uitzet.
Ik hoef waarschijnlijk niemand te zeggen dat het een overbodige vraag was, maar ik wist het antwoord niet.
Het moet dus wel af en toe, de reden is dat de modem na verloop van tijd uit een bepaalde synchronisatie gaat lopen met de centrale....zoiets...
Een herstart dwingt het modem weer te gaan sychroniseren wat dus de kwaliteit van je lijntje verbeterd
Hmppff ik geloof bal en heb het onmiddellijk gedaan.
4.
Ik ben even gaan uitzoeken hoe het zit met zaken zoals mtu en rwin.
Voor de leek acacadabra, voor de iets mindere leek een uitdaging.
Ik verwijs even naar deze site.
http://www.broadbandreports.com/
Ik heb een speedtest gedaan vooraf en achteraf het tweaken.
Vooraf: 1258 kbps download en 345 kpbs upload
Achteraf: 1406 kbps download en 343 kpbs upload.
(10% winst dus ongeveer)
Ik heb ontdekt dat mijn rwin veel en veel te hoog stond, mijn mtu stond goed, nl op 1500 wat normaal is voor mijn verbinding volgens deze site.
(ik ga niet in details, lees de faq +info ff van dsl reports, die is heel duidelijk)
http://www.broadbandreports.com/faq/7718
Ik heb een calculator gevonden dat in 1x mijn max rwin uitrekende.
Hier dat sommetje:
http://www.broadbandreports.com/faq/677
Gebruik om je mtu en andere dingetjes in te stellen het tooltje DRTCP.
http://www.broadbandreports.com/faq/578
Mij hielp het.
5.
Ok de verbinding was ok en stabiel en toch nog af en toe haperingen, er moest meer zijn en dat was er ook.
Ik kwam tijdens mijn speurtocht een artikel van FBI Unique (een goeroe) tegen die duidelijk uitlegde hoe je in AAO je cache geheugen kan optimaliseren, zodat minder hd swap optreedt.
Even in het kort het probleem.
Je hebt standaard in AAO een bepaalde hoeveel dedicated intern geheugen ingesteld speciaal voor AAO.
Als dat cache geheugen te laag staat dan moet AAO texture data ophalen vanuit de AAO map, HD swappen dus.
Ik merkte dat als ik haperingen zag, mijn hd ledje stond te knipperen als een bezetene, er was iets niet ok dus.
Cache geheugen is veel sneller dan de snelste overdracht van hd naar intern geheugen, dus die haperingen kwamen daarvandaan.
Het blijkt dat AAO per map een andere hoeveelheid opeist, iets wat je dus nergens leest in de forums, er wordt ietwat teveel vertrouwd op die favo instellingen van bijv 50% van je totale geheugen etc, etc.
Allereerst moet je even kijken hoeveel cache geheugen een bepaalde map opeist.
Ik neem als voorbeeld sfvillage.
Je moet dus even in een server gaan zitten en sfvillage gaan spelen, gewoon die hele map over racen.
Daarna uitloggen en kijken in je armyops.log (een bestand dat in je system map zit)
Even openen met een editor en onderin de term peakmemory opzoeken.
Bij mij was dat: Uninitialized: Peak Memory 256.279M / 449.250M
Het eerste getal is wat AAO kreeg van mijn comp, het tweede was wat er geeist werd door AAO (een piekbelasting)
Dat tweede getal is dus wat het cache geheugen zou moeten kunnen hebben.
Ik had hem op 256mb staan dus ik kreeg dat swappen om al die textures maar geladen te krijgen.
Als je bulkt van het geheugen:
Verander in armyops.ini onder het kopje [Engine.GameEngine] je
CacheSizeMegs in de waarde in grootte van het tweede getal van peak memory.
Als je net zoals ik maar 512 mb intern geheugen heeft moet je rekening houden dat windows xp ongeveer 120 mb opslurpt.
In mijn geval moest ik dus gewoon 512-120=392mb invullen achter CacheSizeMegs.
Het stotterende beeld verminderde maar omdat ik gewoon te kort systeem geheugen had, was het niet geheel weg.
Ik ga dus vandaag geheugen erbij kopen.
Laatste opmerking.
Wat ik hierboven allemaal loop te vertellen zal niet je framerate verhogen, maar wel een stabielere computer geven zonder stotterend beeld.
Minder crashes = minder ergenis toch?
Stotterend beeld tijdens het spelen? Een zoektocht en tips.
- Child_of_Q
- ~HeadTroll~
Stotterend beeld tijdens het spelen? Een zoektocht en tips.
God provides, Men decides...
(Gave avatar eh!! Beken maar jullie zijn jaloers!)
(Gave avatar eh!! Beken maar jullie zijn jaloers!)
Thx voor de info Q
die cachesizemegs komt zeker van pas, al neem ik graag wat veiligheid met dat gedoe. Als je die op 512 - 120 zet dan ben je gezien indien windows weer wat nodig heeft (voor bepaalde services enzo) maar ik denk wel dat ik hem op 350 zet ofzo.
die cachesizemegs komt zeker van pas, al neem ik graag wat veiligheid met dat gedoe. Als je die op 512 - 120 zet dan ben je gezien indien windows weer wat nodig heeft (voor bepaalde services enzo) maar ik denk wel dat ik hem op 350 zet ofzo.
"Life is meaningless. It is in death that we are truly tested."
- Highlord Mograine
- Highlord Mograine