Nieuw koeler voor mijn ms 6570 bordje +amd 2700 xp athlon

Technical problems post them here
Post Reply
Child_of_Q
~HeadTroll~

Nieuw koeler voor mijn ms 6570 bordje +amd 2700 xp athlon

Post by Child_of_Q » 18 Feb 2005 12:36

Mja weer es een blog van Q met zijn gesleutel.
Zoals bekend bij aardig wat mensen inmiddels heb ik temperatuur probs zodra ik ff goed tekeer ga in AAO.
Deels te wijten aan mijn heftige manier van gamen...laten we zeggen dat ik niet rustig achter de comp zit.
Deels te wijten aan een koelertje dat het niet trekt in de comp.
Ik heb mijn oog laten vallen op een Thermaltake, samen met Zalman marktleiders zeg maar.
Ik wilde eigenlijk een Zalman, maar mijn moederbord/cpu was niet compatible met welke zalman dan ook, dus Thermaltake.
Ik heb mijn oog laten vallen op de Thermaltake Polo 735 EXTREME.
Ja mooie namen kunnen ze wel verzinnen, ik heb deze gekozen vanwege de compabiliteit, ik kan deze zo op een andere cpu proppen, welke dan ook.
Ik viel meteen voor die toerenregeling, die kun je mooi aan de achterkant zetten door zo'n pci slot frontje dat er bij geleverd wordt. 8)
Echt fijn dat dat kan, ik wil dat niet voor op de comp.

De prestaties zijn bovengemiddeld, al zal ie zeker niet de allerbeste zijn.
Hoeft ook niet, ik zal zeker niet overclocken, ik ben een lafaard.
Ik wil gewoon meer koelen das alles, ik ga ook nog mijn airflow reguleren in de kast, wat ik nu heb slaat nergens op....

Hier het linkje waar ie in detail te zien is.
http://www.thermaltake.com/coolers/comb ... olo735.htm

En hier het linkje waar ik hem gehaald heb, geinige zaak joh.
http://www.pcmodshop.nl
Bezorging via tante post, 6 euries verzendkosten, te doen dus.

Wordt vervolgd. :]
Last edited by Child_of_Q on 18 Feb 2005 16:07, edited 1 time in total.
God provides, Men decides...
(Gave avatar eh!! Beken maar jullie zijn jaloers!)

Diesel
~TuutTroll~

Post by Diesel » 18 Feb 2005 14:01

dus geen TAAAAAAAAATTTTTTTUUUUUUUUUUTTTTTTTTTTTTAAAAAAAAAAAAAATTTTTTTTTUUUUUUUUUUUUUUUU meer? ik kan nu rustig op mn stoel blijven zitten? :P :twisted:
Image
<Child_of_Q> poep!

Child_of_Q
~HeadTroll~

Post by Child_of_Q » 22 Feb 2005 20:16

Ah teken van leven bij de dealer.
18.02.2005 in afwachting betaling
22.02.2005 Wordt verwerkt betaling bevestigd.
22.02.2005 Afgeleverd
Beste Q,

De bestelling is afgegeven bij TPGpost voor verzending.
Je kunt het pakketje vanaf vanavond volgen via de volgende link:
https://secure.postplaza.nl/tracktrace/
met barcode: 3SKJ01738088 en je eigen postcode van het afleveradres.

We hopen dat de Polo 735 spoedig bij je zal zijn en wensen je veel plezier bij de inbouw en gebruik van je hardware.

We hopen je wederom een keer te mogen ontmoeten in onze online webshop.

Met vriendelijke groet,

PCModShop
Vriendelijk mailtje van ze.
Mijn handen jeuken al, niet in de minste plaats omdat ik al maanden tegen een open computer aankijk...

gunnie nl
~OlieTroll~

Post by gunnie nl » 23 Feb 2005 13:16

ik heb het ff bekeken en als ik me niet vergis komt het vandaag aan Q.

der komt nog meer met de post dan weet je het alvast :)

1 advies met deze bevestiging op je socket, haal je moederboard er uit, je begrijpt het wel als je bezig bent :?

have fun

Child_of_Q
~HeadTroll~

Post by Child_of_Q » 25 Feb 2005 20:50

:D

Ok hier het felbegeerde stukje reportage over het opkalefateren van een hopeloos verstoft stukje pc.

Image
Dit is was dus mijn werkterrein, open computer, lawaai en vooralsnog bij volle cpu belasting kans op een aardig deuntje van het plaatselijk beroemde decibel rijke blaaskapel (lees cpu oververhittings alarm van het bios) voor diesel dus het taatuutaatuutaatuu volkslied. Bij 67 graden celcius cpu temp kwam het op gang met wat trompetten en trombones, bij 70 graden (ik ros door!) kwamen ook de tuba en de koperen hoorn erbij en was het orkest compleet. Bij 74 graden (ik blijf volharden als ik AAO speel...) gaat alles op zwart en gaat de cpu idlen. Dat laatste was dus een nogal beangstigende ervaring omdat ik eh.. niet over de centen ga hier in huize Q.
Actie was dus geboden.

Image
De bestelling die hier hier boven al beschreven heb kwam binnen op een moment dat ik een k*t dag had gehad op het werk, dus ik had er in begin nog niet echt zin in om hem al open te maken. Toch maar gedaan met een stukje dedicated gereedschap van het werk en het viel me op hoe zwaar het pakketje was.

Image
Toen ik het doosje zo es in mijn handen hield, wilde het eerst nog niet tot me doordringen maar ik had zo'n model koeler nog niet op de markt gezien, het was verdorie niet eens een koeler, het was een Thermaltake 480w voeding........godv...... Ik zei het tegen El en vertelde haar ook terloops dat ik iets gekregen had dat drie keer zo duur was als die koeler en ik maakte al pruttelend aanstalte om het weer terug te gaan sturen. (Een Q is zo ontzettend naief soms....) El zei ben je helemaal belazerd, die voeding blijft hier, die wilde je ook! Mooi verdiend zo! Geen gemieren**k nu, inbouwen dat ding.

Image
Onder hevig protest toch maar dat doosje verder open gemaakt, met El neem je nooit risico's... en ik kon opgelucht adem halen. Ik hoefde de boel niet op te lichten, mijn felbegeerde propellor (leuk rood kleurtje toch?) lachte me tegemoed en ik was mijn slechte humeur, El en me zus die er ook even was alweer vergeten, ik was gefocussed op het inbouwen van dit juweeltje. Ik nam nog even afscheid van de clan in irc, je weet nooit of je nog wel in dit jaar online komt na dit soort gesleutel. Ik dacht in termen zoals: zij die sterven gaan groeten u, AVE!

Image
Ik had een werktafel nodig om de spullen uit te pakken en de computer te gaan demonteren, de salontafel is voor El een pronkstuk, voor Q een mooie werkbank. Na zeer bedenkelijke blikken van mijn wederhelft toch maar een dubbelgeslagen laken op de tafel gelegd als compromis, leek me veiliger voor mijn gezondheid.

Image
Om enig idee te geven wat ik onder een hoek van 90graden aan mijn moederbord ga hangen hier the wet dream of OC'ers, het vierkant stukje body van dik 1 pond puur koper, gelardeerd door een mooie blauw gelakte frame met daarop een geraffineerd afgewerkte dieprode propellor met vinnen onder zeer uitdagende hoek. Het geheel wordt afgeschermd door een grappig gevormde grill van edel blik. Ik was werkelijk benieuwd of mijn moederbord niet krom terug geplaatst zou worden met al dat gewicht.

Image
Kijk je kan natuurlijk de boel afraffelen, maar een echte monteur gaat het eerst enige tijd bewonderen. Ik schaar mezelf nog altijd onder de monteurs, ook al geef ik over het algemeen in het echte leven monteurs aanwijzigen over de werkplek waar ze mogen werken en wat ze moeten doen. Niks leukers dan kijken naar een werkend iemand, observeren heet dat. Anyway ik heb zo een poosje naar dat schitterend staaltje vernuft in mijn hand zitten kijken en probeerde te ontdekken hoe ze dat zo konden fabriceren.

Ok hieronder komen 5 foto's die ik een rating geef van +18 en -60 omdat het nogal schokkende beelden zijn voor elke computeraar. Even een waarschuwing: Dit hebben jullie ook!!

Image
Als je even je computer open trekt en wacht tot de nevel is opgetrokken, dan is dit ongeveer wat je tegen zal komen als je net zoals ik een uurtje of 50 per week online bent. Ik had even nodig om het allemaal te processen.... dus ik stel voor de dat de hartpatienten nu stoppen met doorlezen en een dokterverklaring gaan halen om er zeker van te zijn dat ik niet vervolgd ga worden.

Image
Mijn ogen voelde al wat branderig aan, die stof komt ook overal hoor. Zie hier de oude originele koeler met dat inimini propellortje erboven op. Echt standaard allemaal en ruim onder de stof. Merk ook even op dat er een fan aan de achterzijde gemonteerd zat die ....verkeerd omzat.... hij blies in daar waar hij moest afzuigen en dumpen. Gouden regel is dat warme lucht bij de cpu eruit gezogen moet worden en niet verse lucht erin. Dat werkt niet..... foutje...Een logische fout omdat alles onder het stof zat eh, ik was tijdens die montage verminderd toerekeningsvatbaar. (bier vermoedt ik)

Image
Zoals vast wel bekend is de voeding van de kast de grootste afvoerder van warme lucht, 1 of tegenwoordig 2 grote fans voeren aan de achterzijde kastlucht af door de voeding naar buiten. Dat was hier dus slechts theorie, er zat een beetje stof in de doorlaat.

Image
Ik had het advies van Gunnie niet in de wind geslagen (zeg maar dust in the wind..) en had het moederbord eerst verlost van de insteekkaarten zoals graka, geluidskaart, netwerkkaartje en ook van de altijd in de weg hangende slierten zeewier en spaghetti inclusief connectors. Daarna dus het moederbord met houder plat op tafel gelegd voor verdere demontage en montage.

Image
Kijk.... je hoort erover, je lacht erom, je denkt dat overkomt mij nooit, maar de waarheid is dat zelfs Q te maken had met een slechte verdeling van de koelpasta tussen de oude koeler en amd cpu. Even gruwelen manne! Zoals het er nu naar uitziet ben ik door het oog van de virtuele naald gekropen, kijk maar es goed waar die pasta gezeten heeft. Als je goed kijkt zie je kleine kanaaltjes, daar zat dus niets meer en daar wordt het allejezus heet voor een cpu. Brrrrr.

Image
Ok de kast is geheel schoongemaakt, de insteekkaarten en zeewier/spaghetti slierten zijn schoongemaakt en het moederbord is in zijn geheel schoongemaakt. (volle stofzuigerzak en jawel Diesel!!! ook uit een stofzuiger klinkt het orkest taaatuuuutaaaatuuutaaaatuuuu)
Na dat klusje even op doktersadvies de luchtwegen gereinigd en daarna met vaste hand en veel lef de koeler op de cpu gezet met ditmaal goed verdeelde koelpasta ertussen. (tip: niet teveel erop doen, maar wel gelijkmatig verdelen)

Image
Om het toerental te regelen waren er twee potmeters bijgeleverd.
1 voor als je een 3.5" floppydrive bay wilde opofferen of 1 die je aan de achterkant kon monteren als insteker en zo dus een pci slot moest offeren.
Ik koos voor het laatste omdat Diesel mijn crashknop leuk vond. (zie ook http://www.trolls.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=667 stukje crashknop)

Image
Ik heb het frame met daarop geschroefd het moederbord weer in zijn geheel terug kunnen plaatsen in de kast, al was ik wel even bang dat dat klont koper te groot zou zijn om nog te passen onder de voeding. Viel mee dus, zie je die kast glimmen nu? Huisvlijt mensen :)

Image
Eindresultaat. Tis net onder een minirokje kijken zo eh :wink:
Het is heerlijk stil geworden hier aan tafel, ik draai nu op de allerlaagste stand, 2177 toeren/minuut lees ik af op mijn lcd schermpje en mijn amdtje wordt 58 graden celcius met AAO. Das fris voor een AMD 2700+
Hooah!
:)

Post Reply