Ieder Forum heeft er een.

Off topic chatter here and ONLY here:D
ElektrA
~Pin-UpTroll~

SNERT

Post by ElektrA » 05 Sep 2002 17:29

Zoals belooft.

Benodigdheden:

350 gr. spliterwten
300 gr. schouderkarbonade
100 gr. magere spekblokjes
2/3 lepel zout
peper
laurierblaadje
1 kruimig kokende aardappel
1 zak erwtensoepgroente
rookworst

1.In zeef spliterwten wassen.
In grote pan doen: spliterwten, karbonade, spekblokjes en ongeveer 2 liter water. Zout, peper en laurierblad toevoegen.
Aan de kook brengen en ca. 30 minuten zachtjes laten koken (af en toe roeren)

2.Aardappel schillen, wassen en in blokjes snijden.
Erwtensoepgroenten en aardappelblokjes aan soep toevoegen. Soep weer ca. 30 min zachtjes laten doorkoken. Regelmatig roeren!
Rookworst uit de verpakking halen en toevoegen en ca. 10 min. meeverwarmen op laag vuur.

3.Karbonade en rookworst uit de soep nemen,en laurierblad verwijderen.
Karbonadevlees in stukjes van het bot snijden en worst in plakjes.

4.Vlees en worst door de soep roeren. Op smaak brengen met zout en peper.

Eet smakelijk!

Kep nog 2 variaties hierop

Snert met specerijen
Laat zout, laurierblaadje, karbonade, spek, aardappel en rookworst achterwege.
Fruit de erwtensoepgroente eerst in 2 eetl. olie met 1 theelepel kerriepoeder en halve theelepel djinten. Roer dat met 2 groentebouillontabletten door de soep.
Kook dertig min. door en breng op smaak met peper en zout. Roer er 150 gr rookkaas (kleine blokjes) door. Strooi er kruidencoutons en gefruite uitjes over.

Mediterraan met chorizo
Laat de karbonade, rookworst, aardappel, peper, zout en laurierblaadje achterwege.
Kook 300 gr. spliterwten 45 min met 1 liter water en 1/4 liter witte wijn. Voeg de erwtensoepgroenten, 1 fijngesneden rode peper(zonder zaadjes), 1bakje paprikablokjes, 2 teentjes gesnipperde knoflook en 150 gr. chorizo toe. Laat 1 kippenbouillongtablet in de soep oplossen en roer er wat verse provinciale kruiden(fijn geknipt) door.

Antagonist
~Goth~

Post by Antagonist » 06 Sep 2002 19:06

Ok hier een tip van MASTER Chef Cock ANTA

Pak een fiets en fiets naar de dichtbijste buurtsuper
(ik geef voorkeur aan albert heijn)

Loop naar het vak voor de snelkook pastas en zoek
Noodles Kip Orientaal fiets naar huis en zet een water koker aan.
knip het zakje open en pak de kruiden eruit. wacht tot het water gekookt is en zet de noodles erin wacht nu 3 minuten .
als het klaar is afgieten dit is een heel bijzonder proces want je zorgt dat de smaak optimaal is, ( ik geef de voorkeur aan een hema vergiet om de fruitige nasmaak )
Nu uitscheppen met een lepel Ik raad aan om een metalen lepel te nemen zodat het aroma optimaal bewaart blijft .
Verspreid nu de kruiden eroverheen dit is het belangrijkste proces en dit is ook de reden waarom het niet in restauranten te krijgen is (dit kunnen alleen de beste chefcocks)

En nu lekker opeten Enjoy :P
Image
-=in manus incidere potestatum=-
the darkness consumes us

TROLLS never die. They just go to Hell and regroup!

ElektrA
~Pin-UpTroll~

Hangop

Post by ElektrA » 18 Sep 2002 18:33

Mijn reseppie voor een lekker toetje.

Benodigdheden:
Zeer schone theedoek
Vergiet
Schaal/bak/pan om het vergiet op te zetten
Liter halfvolle of volle yoghurt. (het liefst volle)
Suiker naar smaak
Vers fruit, jam of vruchtencompote (bv cranberrie) naar keus.

Pak de ultra schone theedoek, maak het in het midden nat onder de kraan en bekleed het vergiet hiermee. (punten uit het vergiet laten hangen).
Zet het vergiet op de schaal.
Giet het pak yoghurt (echt halvolle of volle yoghurt gebruiken, bij magere hou je nix over) helemaal leeg boven de theedoek en vouw de hoeken dicht over de yoghurt heen.
Zet nu je 'creatie' een paar uur opzij, minimaal een uurtje of 4/5.

Nu is het een kwestie van het vocht dat eruit gekomen is weggooien, de ingedikte yoghurt van de theedoek afschrapen boven een schaal, er suiker doorheen te doen naar smaak. Dit dan even goed doorroeren en beetje met een vork opkloppen.

Serveren in bakjes of schaaltjes met fruit of iets dergelijks naar keus.

Dit is een soort kwark, maar veel minder wrang.
Het is echt zalig en ik raad jullie ook zeker aan om het een keertje te proberen.

Een liter yoghurt is genoeg voor 4 porties, die op het eerste gezicht niet al te groot lijken, maar het is machtig eten.

sutekh

Een gebakken ei

Post by sutekh » 18 Sep 2002 20:09

Hoe maak ik een lekker gebakken ei, zonder het pakje Boerenommelet van maggi?

Dit is heel simpel. Men neemt 1 ui, twee tomaten, 4 plakjes cheder (mag ook andere kaas zijn, maar deze smelt snel :D ), 3 eieren, 2 bruine boterhammen (dit is iets dat ik van mijn moeder heb geleerd, het moet wel gezond en voedzaam blijven), 2 plakjes schouderham, enkele stukjes augurken en ander zuur grij... Maar natuurlijk ook zout, peper, en paprika poeder.

Eerst snijdt men de ui en tomaten in stukjes. Men zet een pan met olijf olie (ik zei toch dat het gezond ging worden) op het vuur en wacht totdat de olijfolie goed warm is geworden. Dan doet men de ui en tomaten stukjes in de pan. De ui moet glazig worden aangebakken en het is het slimst de tomaten een keer om te draaien. Als deze twee dingen bijna gaar zijn doe je de drie eieren in de pan.

Nu moet men even snel handelen. De uien en tomaten stukjes moeten onder de eiren komen te liggen. Ook moet men de dooiers doorprikken (dit hoeft niet perse maar het verlaagd de kans op salmonella :twisted: ). Dan moeten de plakjes kaas op het ei worden gelegd. Doe dit zo snel mogelijk, anders smelt de kaas niet.

Het vuur mag niet te hoog staan anders brant het ei aan de onderkant aan en is hij aan de bovenkant nog niet gaar. Nu heeft men een minuutje of vijf om naar eigen smaak zout, peper en paprika poeder op de eieren te doen.

Men pakt een groot dine bord. En legt daar de twee boterhammen op. Misschien met boter, maar dat moet iedereen zelf weten. Dan snijden we de augurken in kleine stukjes en leggen dit aan de rand van het bord (zo kun je later deze gezonde troep weer makkelijk weg gooien 8) , ik blijf natuurlijk een kerel...). Op de twee boterhammen leggen we twee plakjes schouderham.

Waarschijnlijk zijn de eieren nu klaar. Haal ze voorzichtig uit de pan en leg ze op de boterhammen - ze blijven dan mooi heel. Doe niet zoals mannen altijd doen ook nog het vet op de boterhammen, want we hebben olijfolie gebruik en dit is niet lekker!!!

Ik zou zeggen, geniet van dit lekkere ei.
Als iemand nog meer tips heeft voor het bakken van een ei hoor ik het graag.

ps: vergeet niet de afzuigkap aan te zetten :shock:
en alles na afloop netjes op te ruimen, zodat je moeder, vriendin, vrouw niet boos wordt.
Nog een tip voor mannen. Wek het idee dat je niet goed kunt koken, dan hebben vrouwen het idee dat ze nuttig zijn. Maar wij kerels weten wel wat lekker is...

mvg

sutekh cooking club
'Pulchra enim sunt ubera quae paululum supereminent et tument modice, nec fluitantia licenter, sed leniter restricta, respressa sed non depressa.'

Post Reply